کرسیتیانو رونالدو

  • ۰
  • ۰

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو (به پرتغالی: Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro)، که عموماً با نام کریستیانو رونالدو شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال اهل کشور پرتغال است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال رئال مادرید و تیم ملی پرتغال بازی می‌کند و توانسته بسیاری از رکوردهای فوتبال را جابه‌جا کند.

کریستیانو رونالدو در ۵ فوریه سال ۱۹۸۵ یا همون ۱۶ بهمن سال ۱۳۶۴در بین خانواده ای فقیر متولد شد.درکودکی بخاطر علاقه ی شدید به پاتریک کلایورت،با نام کلایورت نام برده می شد.رونالدو خودش در مورد علاقه اش به فوتبال در کودکی می گوید به قدری عاشق فوتبال بوده که اگر توپی رو هم در اختیار نداشته با در هم کردن لنگه جوراب هایش خود رو سرگرم می کرده.ماریا دوس سانتوس معلم دوران ابتدایی رونالدو در مورد علاقه ی شدید رونالدو به فوتبال می گوید:«به یاد دارم کریس هر وقت اوقات آزادی پیدا می کرد به فوتبال می پرداخت.»

کریستیانو رونالدو فوتبالش را در نوجوانی در تیم آندورینها آغاز کرد. بعد از دو سال به ناسیونال پیوست و پس از آن، به باشگاه اسپورتینگ لیسبون ملحق شد. رونالدو در این تیم، نظر الکس فرگوسن سرمربی وقت منچستر یونایتد را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۰۳ با قراردادی به ارزش ۱۳٫۲۴ میلیون پوند (۱۶ میلیون یورو) به منچستر یونایتد پیوست. کریستیانو رونالدو نخستین جامش در منچستر یونایتد را با قهرمانی در جام حذفی سال ۲۰۰۴ به دست آورد.

رونالدو تا سال ۲۰۰۹ با منچستری‌ها هم‌بازی بود و چندین بار جام حذفی و لیگ برتر انگلستان را با آنان فتح‌کرد.

رئال مادرید در تابستان سال ۲۰۰۹ با قراردادی ۹۴ میلیون یورویی، با کریس به توافق رسید و رکورد گران‌قیمت‌ترین فوتبالیست جهان را شکست. 

بزرگ‌ترین موفقیت کریستیانو رونالدو در باشگاه مادریدی جدید خود، فتح لا لیگا و همچنین جام باشگاه‌های اروپا بوده است. رونالدو در فصل ۱۱–۲۰۱۰، رکورد ۴۰ گل تلمو زارا و ۳۸ گل هوگو سانچز در یک فصل رئال را شکست. کریستیانو رونالدو با به‌ثمر رساندن ۵۱ گل در یک فصل، رکورد تاریخ باشگاه که دست فرانس پوشکاش با ۴۹ گل بوده‌است را شکست. کریستیانو رونالدو برترین گلزن تاریخ رئال مادرید در لالیگا است. رونالدو همچنین اولین بازیکن در تاریخ لالیگاست که در زمین حریف موفق به زدن ۵ گل شده است. کریستیانو رونالدو پس از لیونل مسی دومین گلزن برتر تاریخ لالیگا است. همچنین رکورددار گلزنی در تاریخ رئال مادرید است. رونالدو با ثبت ۳۶ هت تریک، به همراه مسی رکوردار هت تریک لالیگا نیز هست. همچنین با زدن ۱۰۵ گل در لیگ قهرمانان اروپا رکورددار گل زده است.

کریستیانو رونالدو در فصل ۲۰۱۴–۲۰۱۵ لیگ قهرمانان اروپا با دو گلی که در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌ها در بازی برگشت در مقابل شالکه به ثمر رساند، رکورد رائول و لیونل مسی را شکست و با ۷۸ گل رکورددار گل تمام رقابت‌های اروپایی شد. همچنین با این دو گل با ۷۵ گل زده مشترکاً به همراه لیونل مسی رکورددار گل لیگ قهرمانان اروپا شد.

رونالدو در سال ۲۰۰۳ به تیم ملی پرتغال راه‌یافت و در سال ۲۰۱۰، کاپیتانی تیم ملی‌اش را بر عهده گرفت. کریستیانو رونالدو ۱۳۷ بازی در تیم ملی پرتغال بازی کرده و ۷۰ گل به‌ثمر رسانده‌است. موفق‌ترین سال‌های حضور رونالدو در تیم ملی، سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و۲۰۱۶ بوده‌است که در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ نایب قهرمان و جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان چهارم شده‌است. کریستیانو رونالدو همچنین در سال ۲۰۱۶ در جام ملتهای اروپا در فرانسه توانست بعنوان قهرمانی با تیم پرتغال دست پیدا کند.

کریس رونالدو در سن ۲۳ سالگی اولین توپ طلای خود را دریافت کرد و در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دومین و سومین توپ طلای خود را کسب کرد. رونالدو در سن ۲۸ سالگی ۴۰۰ گل خودش در رده ی حرفه ای را به ثمر رساند. رونالدو اولین پرتغالی است که سه توپ طلا برده است و اولین بازیکنی است که ۴ کفش طلا اروپا را در کارنامه دارد. در ۱۰۰امین سالگرد فدراسیون فوتبال پرتغال ، رونالدو به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال پرتغال معرفی شد، همچنین رونالدو به همراه منچستریونایتد و رئال مادرید ۱۶ جام کسب کرده است. 

  • ۹۷/۰۸/۱۹
  • کریس رونالدو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی